úterý 22. dubna 2014

Poznejte hloubku lidských duší skrz poezii: 5 knih, které si chci přečíst

Před časem jsem publikovala článek Poznejte kruté dějiny skrz romány: 5 knih, které si chci přečíst a podle počtu zobrazení a komentářů vás zaujal. Dnes proto přicházím s něčím obdobným. Tentokrát se ale bude jednat o poezii. Poezie je mnoha čtenáři nedoceněná a přitom je nedílnou součástí literárního světa. Poezie je zkrátka krásná, jen je nutno si najít ten správný šálek kávy. A tak se možná inspirujete knihami, které bych si já osobně ráda přečetla. Najdete mezi nimi antickou, světovou klasickou, ale i českou, či fantazijní poezii, básnické soubory i jednu básnickou povídku.

Článek bych chtěla opět přesunout především do diskuze. Plánujete si některé knihy přečíst? Už jste některou přečetli? Můžete ji doporučit? Máte jiné tipy na dobrou poezii, která by mohla ostatní oslovit?

Ke každé knize přidávám pár vět o tom, proč si chci knihu přečíst, čím mě zaujala. Pro větší přehlednost jsem použila jejich anotace, které samozřejmě najdete na všech internetových knihkupectvích a na obálkách knih. Zdroje jsou uvedeny pod anotacemi.



PUBLIUS OVIDIUS NASO - Umění milovati


Umění milovati od římského básníka Ovidia jsem četla již před lety, když jsem si ho ze zvědavosti půjčila v městské knihovně. Nedávno jsem na něj znovu narazila, tentokrát v Levných knihách, a tak jsem si musela básnickou sbírku ihned zakoupit. Určitě si ji totiž musím přečíst ještě jednou! V blízké době se proto můžete těšit na nějakou tu recenzi.

Anotace:
Umění milovati - jedno ze základních děl světové literatury z pera římského antického básníka Publia Ovidia Nasa. Kde hledat ženy a jak si je trvale získat, Rady mužům, jak si lásku udržet, Rady ženám. "Je-li snad v národě našem, kdo umění milovat nezná, ten, až si přečte můj návod, poučen milovat spěj." V překladu Ivana Bureše, upravil Rudolf Mertlík.
zdroj: www.levneknihy.cz


EMILY DICKINSONOVÁ - Neumím tančit po špičkách


Emily Dickinsonová je jedna z mých nejoblíbenějších básnířek, ačkoliv od ní nevlastním ani jednu básnickou sbírku. Naštěstí existuje internetová databáze jejích básní, ale kniha je přece jenom kniha, a tak se jednou určitě objeví i v mé knihovničce. Navíc jsem naprosto fascinovaná jejím životem. Myslím si, že je tato autorka ve školách často opomíjená, přestože se jedná o jednu z nejslavnějších amerických básnířek.

Anotace:
Nejslavnější americká básnířka z konce minulého století, jejíž poezie se minula s dobou, v níž žila, a ona sama věhlas nezažila. Její básně jsou jako většina velké poezie naprosto moderní právě tím, že oslovují v čtenáři tu nejhlubší vnitřní strunu, jež není závislá na prostoru a času. Jiří Šlédr, dlouholetý milovník jejího díla, připravil zatím největší český výbor z její poezie a doplnil ho vlastní studií.
zdroj: argo.cz


KATEŘINA RUDČENKOVÁ - Chůze po dunách


Tak abychom nezůstali jenom u straší poezie, za zmínku určitě stojí taky Kateřina Rudčenková, která za svou básnickou sbírku Chůze po dunách získala ocenění Magnesii Litery 2014. A tak si říkám, že s takovým oceněním by to opravdu mohlo stát za přečtení. Motivy jsou celkem zajímavé a pro mě lákavé, takže jim dám určitě šanci a ráda nahlédnu do nitra této české autorky.

Anotace:
Erotismus, smyslnost, úzkost a samota – stará témata básnířčiných promluv i rozhovorů se světem znějí v těchto verších ještě drásavěji, ještě uhrančivěji. Knihu uzavírá podmanivý básnický cyklus napsaný na plážích „baltské Sahary, mezi dunovišti v sugestivní krajině opuštěných planin s travinami, kde člověk zažívá pocit konce světa, kosmicky nostalgicky“.
zdroj: www.kosmas.cz


TIM BURTON - Ústřičkova smutná smrt a jiné příběhy


Pro některé z vás jsou výše uvedené tituly možná tak trochu nuda. A tak jsem jako další vybrala básnickou sbírku od Tima Burtona, který je znám především jako režisér (Střihoruký Edward, Mrtvá nevěsta Tima Burtona, Alenka v říši divů a další). A musím se přiznat, že mě tento soubor básní láká čím dál tím více. I já ráda propadnu fantaziím. Podivuhodný svět Tima Burtona jistě za to stojí, navíc je doprovázen jeho ilustracemi a ty mají, zvláště u básní, nezpochybnitelný vliv na čtenáře.

Anotace:
Soubor 23 básní zavádí čtenáře do tragikomického světa absurdity, chytrého humoru a nezapře autorskou věrnost podivuhodným postavičkám trudného vzezření i údělu. Burton jednoduchým, nehledaným a rytmickým jazykem, jenž není nepodobný říkadlům, představuje zranitelnou existenci těchto přinejmenším zvláštních a rozmanitých outsiderů, jejichž životy vyvolávají úsměv i rozpaky. Všechny bytosti zpodobňují nezaměnitelné Burtonovy ilustrace — třeba Ústřičného chlapečka, Toxíka Roye, Mnohoočku, Fleka, kteří zvou čtenáře-diváka aby se stal svědkem i účastníkem jejich bizarních zrození, osudů a "konců".
zdroj: www.martinus.cz


MICHAIL JURJEVIČ LERMONTOV - Démon


Jako poslední uvádím ruskou básnickou povídku s názvem Démon od romantického básníka Lermontova, kterou si chci už dlouho přečíst, a na kterou už pěkně dlouho koukám v Levných knihách. Stále jsem si ji ale ještě (z neznámého důvodu) nekoupila. Od Lermontova jsem četla Maškarádu, která se mi moc líbila a Démon je považován za nejlepší dílo ruského romantismu hned po Puškinově Evženu Oněginovi, takže si myslím, že je na čase rozšířit si s ním přehled klasické ruské literatury.

Anotace:
Démon je dílo ruského spisovatele, který toto dílo psal již od svých 14 letech. Příběh vypráví o Démonovi, který se zamiluje do Tamary, dcery krále. V žárlivost zabije jejího snoubence. Tamara v zoufalství utíká do kláštera, ale ani tam ji Démon nepřestává pronásledovat. Nakonec se mu Tamara podvolí. Ovšem zaplatí za to krutou daní...
zdroj: www.databazeknih.cz


Své názory a očekávání piště do komentářů, neváhejte přiložit i odkazy na své recenze, těším se!

14 komentářů:

  1. Četla jsem Ústřičkovu smutnou smrt a Démona. Obojí bylo skvělý! A Burton má ty ilustrace vážně úžasný. Já ho prostě miluju :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ráda čtu! Už jsem se rozhodla, že si Tima Burtona stáhnu jako e-knihu, tak jsem na to zvědavá. :-)

      Vymazat
  2. Četla jsem jen Ovidia a už je to také delší doba, ale opravdu velmi se mi líbil :) Ale po Rudčenkové a Burtonovi se také poohlížím :) Já poezii nikdy moc nečetla, až poslední dobou jí přicházím na chuť :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem z něho byla tenkrát nadšená, tak se těším, až si ho znovu přečtu. :-) Určitě nečtu poezii v takovém množství jako prózu, ale občas po něčem sáhnu a i ještě na střední jsem toho celkem dost přečetla k maturitě, ale je pravda, že poezie je přece jenom náročnější četba (především ta lyrická), takže na to člověk musí mít opravdu náladu. :-)

      Vymazat
  3. Ovidius se mi taky líbil a hodně mě zaujal ten Lermontov. U nás jsem si ho v LK ale nevšimla :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že lze i objednávat přes e-shop Levných knih, tak při nejhorším... :-)

      Vymazat
  4. Nečetla jsem žádný z uvedených titulů, ale nejspíš po nějakém z nich sáhnu. Souhlasím s tím že je poezie nedoceňovaná, vidím to i u mě. Knih jsem přečetla stovky, ale poezii bych spočítala prstech. Už nějakou dobu přemýšlím že tuhle propast musím překročit,a tvůj článek je skvělou motivací. Děkuji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak určitě netvrdím, že jsem nějakým velkým čtenářem poezie, ale občas mám na nějaké ty verše chuť. Jak jsem psala výše, prózy jsem přečetla daleko více. Ale spíš mám na kontě epické básně. :-)

      Vymazat
  5. Ústřička mě taky zaujal :) Naopak to mám s Rudčenkovou - na autorském čtení mě její verše nezaujaly vůbec, takže se k ní asi v nejbližší době nedostanu, z Litery mám v plánu Jonáše Zbořila a Daniela Hradeckého :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? Tak uvidíme, jak budou působit na mě. Na dva autory, které zmiňuješ, se musím ještě podívat a přečíst si nějaké ukázky, ještě jsem tak popravdě řečeno neudělala, takže díky za tipy. :-)

      Vymazat
  6. Nečetla jsem ani jednu, ale Katka Rudčenková mě zaujala, líbí se mi tematický okruh :). Ale jelikož jsem čtenář přijímající vše, tak si přečtu asi všechno, poezie má přeci jen své kouzlo :)

    OdpovědětVymazat
  7. poezii jsem necetla uz dlouho. a zadnou z tehle knizek neznam. ale nejak jsi me na to ted naladila, musim skocit do knihovny :-D

    roo.rachel.1987@gmail.com
    SOUTĚŽ O ODZNÁČKY A KNÍŽKU
    http://rachel-roo.blogspot.cz/2014/04/velka-knizko-placickova-soutez.html

    OdpovědětVymazat
  8. Tak to jsem moc ráda, že tě článek inspiroval! :-)

    OdpovědětVymazat