neděle 13. září 2015

Nevěra: Láska je jako kaleidoskop (recenze audioknihy)

Brazilský spisovatel Paulo Coelho se mi dosud vyhýbal. Jeho knihy jsem několikrát držela v ruce, ale nikdy jsem si žádnou neodnesla domů. Jeho poslední román Nevěra jsem se nakonec rozhodla poslechnout jako audioknihu. Příběh ve mně zanechal rozporuplné pocity. Ačkoliv se mi moc nelíbil, jsem ráda, že jsem zvolila právě podobu audioknihy...



Čím víc toho máme, tím víc toho žádáme?


Třicátnice Linda žije se svým milujícím a úspěšným manželem a dvěma dětmi ve Švýcarsku, má skvělé zaměstnání novinářky a bohatý společenský život. Každodenní rutina ale Lindu přivádí k novým myšlenkám a pocitům, ve kterých začíná pochybovat o svém spokojeném životě. Pociťuje nudu, která se ale záhy mění v milostné dobrodružství, když potkává bývalou láskou a nyní úspěšného politika Jacoba. Linda v sobě najednou nalézá vášeň, ale i výčitky...


Jana Stryková zachraňuje Nevěru


Lindě propůjčila hlas česká herečka Jana Stryková, která pracuje nejen ve filmu a divadle, ale i v rozhlase a dabingu. Zkušenosti Janě Strykové tedy určitě nechybí. Bohužel se v mém případě stalo to, že se sympatický hlas nešťastně promítl do nesympatické postavy. Linda je Coelhovým podivným výtvorem v příběhu nevěry pojaté zvláštním způsobem. Nepříjemné pocity z hlavní postavy nejsou takovou tragédií, protože knihy jsou o všech charakterech. V Nevěře poznáváme ženu, která se rozhoduje riskovat, aby zjistila, kým vlastně je. Člověk se občas zkrátka ničit chce... A tak se možná i Linda naučí vážit si sama sebe a získat k sobě úctu...

Naštěstí se Jana Stryková zhostila svého monologu (v knize převažujícího) velmi dobře. Vyhrála si s hlasem a dokázala proniknout do psychologie postavy. Jediné, co Janě vytknu, jsou občasné dlouhé pauzy, které zbytečně natahují už tak rozvleklé vyprávění. Celkovou atmosféru knihy opět doprovodily hudební předěly, které hodnotím určitě kladně. Právě hudební předěly a správné nasazení interpreta vytvoří i z možná nudné knižní podoby něco, co se dá se zájmem poslouchat.


Závěrem


Osm hodin audioknihy mé ucho ke konci už trochu unavovalo, ale podle ostatních názorů čtenářů a posluchačů, Nevěra nebude zřejmě patřit mezi to nejlepší, co Paulo Coelho napsal. Lindu bych kriticky označila za takovou ,,hloupou schizofreničku, co začne po třicítce a dvou dětech naprosto nesmyslně blbnout (a teď nemířím k nevěře)". Jediným záchranným bodem byly občasné zajímavé výroky a již zmíněný skvělý výkon Jany Strakové.

,,Láska je totiž jako kaleidoskop. Takový, co jsme si s ním hrávali jako děti. Je neustále v pohybu a nikdy se neopakuje."

Hodnocení







Za poskytnutí recenzní audioknihy mockrát děkuji internetovému obchodu audioteka.cz

1 komentář:

  1. Ahoj,

    nedávno jsem Nevěru dočetl a naprosto souhlasím s tvým hodnocením. Celý příběh a jeho vyznění je pro mě dost rozporuplný a všechny ty hrdinčiny vnitřní rozpravy nejsou zrovna tím nejzajímavějším, co kniha nabízí, ačkoliv jsou její hlavní náplní.

    OdpovědětVymazat